week 12

Gevulde paprika's met mosterd-kaassaus

Mijn oma en opa uit NL waren deze week bij ons. Het was heel erg leuk om ze weer te zien. We zijn een paar keer uiteten geweest, maar hebben ook veel gekookt. Mijn moeder heeft haar Hashed Potatoes met eitjes een keer gemaakt (mijn opa is dol op eieren, zie voor recept week 10) en mijn vader zijn paella (recept staat al een paar keer op mijn blog). Mijn oma houdt ook erg van koken en ze heeft 3 keer voor ons gekookt.Deze gevulde paprika's met prei, rijst en mosterdsaus vond ik heel erg lekker. Mijn moeder gaat ze ook een keer voor ons maken.





Gevulde paprika's met mosterd-kaassaus

Vegetarisch hoofdgerecht, 4 personen
Bereidingstijd: 35 minuten 

200 g rode rijst
4 rode paprika's
1 el olijfolie
2 dunne stengels prei, in ringen
2 el platte peterselie, fijngehakt
Voor de mosterd-kaassaus:
150 ml melk
1 el maïzena
200-250 g geraspte pittige belegen kaas of Gruyère
2 flinke el grove mosterd


1. Kook de rijst gaar. Kook de rijst niet te papperig, de korrels moeten nog beet hebben. Waarschijnlijk is de kooktijd dus iets minder lang dan op de verpakking staat aangegeven. 
2. Verwarm de ovengrill voor. Snijd de paprika's in de lengte doormidden (laat voor mooi effect de steeltjes er evt. aanzitten) en verwijder de zaadlijsten. Leg ze met hun bolle kant naarboven op een ingevette bakplaat en gril ze ca. 10 minuten tot ze hier en daar bruin zien; ze moeten wel hun vorm behouden. Neem ze uit de oven en leg ze met de holle kant naar boven in een ovenschaal.Laat de grill aanstaan. 
3. Roer voor de mosterd-kaassaus in een kommetje 2 eetlepels van de melk door de maïzena. Breng in een pannetje met dikke bodem de rest van de melk aan de kook. Zet het vuur laag, voeg de geraspte kaas in porties toe en roer tot de kaas is gesmolten. Meng er het maïzenapapje door en blijf roeren tot de saus dikker begint te worden. Meng er de mosterd door en breng op smaak met zout en peper.
4.Verhit de olie in een ruime koekenpan en bak de preiringen 4-5 minuten. Voeg de rijst toe en meng er de helft van de mosterd-kaassaus door. Breng op smaak met zout en peper.
5.Vul de paprika's met het rijstmengsel. Schenk de rest van de saus over de gevulde paparika's. Schuif de paprika's onder de ovengrill en gril ze in enkele minuten goudbruin. Garneer met peterselie. Serveer met een grote salade en eventueel met stokbrood.   

Hashed Potatoes, recept zie week 10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten