week 1

Chili con Carne & Toblerone Semifreddo

Ik heb er lang over nagedacht, maar ik heb besloten dat ik dit jaar 1 keer per week het lekkerste gerecht dat we hebben gegeten op mijn blog zet. Ik heb het namelijk nog steeds heel druk met cheerleaden en school....Ik ga ook proberen af en toe zelf te koken en te bakken :).




Deze week geef ik 2 gerechten, want ik kan niet kiezen....Het lekkerste gerecht van de week vond ik de Chili con Carne van mijn vader. Het lekkerste toetje vond ik de Toblerone Semifreddo (een soort ijstaart) die mijn moeder had gemaakt. Mmmmm....






Chilli con carne

Hoofdgerecht: 4 personen
Bereidingstijd: 35 minuten.

een klein bosje verse koriander
2 el olijfolie
1 ui, gesnipperd
2 tenen knoflook, fijngehakt
1 rode paprika, zaadjes verwijderd en in blokjes
400 g rundergehakt
1 blik tomatenblokjes (400 g)
2 tl chilipoeder
2 tl gemalen komijn
een halve tl kaneel
1 blik kidneybonen (400 g), afgespoeld en uitgelekt
Om erbij te serveren: evt. repen avocado, wraptortilla’s of brood, zure room

1. Hak de steeltjes van de verse koriander fijn, houd de blaadjes apart. Verwarm de olijfolie in een ruime pan en bak de ui 2 minuten. Voeg de knoflook toe en bak 30 seconden mee. 
2. Voeg de paprika en het gehakt toe en bak het gehakt rul. Voeg de tomatenblokjes, fijngehakte koriandersteeltjes, chilipoeder, komijn en kaneel toe en roer alles om. Laat de saus 10-15 minuten zonder deksel  op een laag vuur sudderen. 
3. Meng er de kidneybonen door en laat nog 10 minuten zacht sudderen.  Breng op smaak met zout en peper. Strooi de blaadjes koriander erover. Serveer de chili con carne evnetueel met avocado, tortilla’s en zure room.


Toblerone semifreddo

Nagerecht: 4-6 personen
Bereidingstijd: 25 minuten, plus 8 uur bevriezen.

2 repen toblerone (à 100 g)
3 eidooiers
3 el suiker
300 ml slagroom
Extra: ingevette bolvormige schaal (inhoud ca. 1 liter), plasticfolie, elektrische mixer

1. Beleg de schaal met plasticfolie. Hak 1 reep toblerone grof en zet even apart.
2. Klop in een kom met een mixer de eidooiers met de suiker luchtig en bleekgeel.  
3. Breek de andere reep toblerone in stukken en smelt de chocolade in een kom die boven een pan met zacht kokend water hangt (au bain marie); let erop dat het water de kom niet raakt. Meng de gesmolten toblerone door het eimengsel.
4. Klop in andere een kom met een mixer de slagroom stijf. Schep de slagroom luchtig door het chocolade-eimengsel. Meng er tweederde van de gehakte toblerone door.
5. Schenk het mengsel in de schaal, strijk de bovenkant glad, dek af en laat in de vriezer in ca. 8 uur bevriezen. Neem uit de vriezer, keer op een bord en verwijder het plasticfolie. Bestrooi met de rest van de gehakte toblerone. Snijd in punten.

Opmerking: Dit gerecht bevat rauwe eieren. Het eten van rauwe eieren wordt afgeraden voor zwangere vrouwen, kleine kinderen, zieken en ouderen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten